Astma
tomenu
Majú omega tuky vplyv na astmu?
Rozhodne áno – a to predovšetkým v podobe nadbytku tukov omega-6. Tuky typu omega-6 zásobujú nežiadúce eikosanoidy, ktoré nielen že spôsobujú bronchitídu (zúženie priedušiek s nádsledným uzavretím prívodu vzduchu), ale tiež sťažujú dýchanie, kedy vedú k opuchom prieduchov vzduchu a ich naplneniu hlienom. Nie je prekvapujúce, že počet úmrtí spôsobených astmou v posledných rokoch prudko stúpol. Obzvlášť deti sú veľmi zraniteľné.
Vedci už o spojitosti omega-6 eikosanoidov s astmou nejakú dobu vedia, ale neuvedomili si spojitosť medzi astmou a veľkou zmenou v stravovaní za posledných 30 až 40 rokov. Doktor Harumi Okuyama so svojimi kolegami z lekárskej fakulty na Nagoyskej univerzite šokoval výskumné kruhy poznatkom o náraste astmy v Japonsku. Prišiel na to, že nárast astmy v Japonsku je priamo úmerný povojnovému obrovskému vzrastu konzumácie tukov typu omega-6. Dokonca i pri čiastočnom zaraďovaní rýb do jedálnička – raz, alebo dvakrát do týždňa – nemusí byť vaše telo úspešné v boji s eikosanoidmi, ktoré zaplavia váš systém, pokiaľ príjemn tukov typu omega-6 bude desať až tridsaťkrát vyšší ako príjem tukov typu omega-3. Doplnky sú tu teda priamo nutnosťou. Doktor K. Shane Broughton a jeho kolegovia z Wyominskej univerzity v Laramie zistili, že rybí tuk podávaný vo forme doplnkov pomohol uľahčiť od bronchitického záchvatu mnohých pacientov trpiacich astmou. Ich štúdia bola založená na faktoch potvrdzujúcich nízky výskyt astmy u tej časti populácie, ktorá konzumovala veľké množstvo tučných rýb. U pacientov najlepšie reagujúcich na na rybí tuk sa preukázalo zníženie množstva prozápalových leukotriénov, omega-6 eikosanoidov, považovaných za vinníkov astmy. Na znižovanie hladiny prozápalových leukotriénov rovnako pôsobí účinná látka montelukast - inhibítor syntézy leukotriénov, liek predávaný pod komerčným názvom SINGULAIR tbl. Rybí tuk je podobne účinný na leukotriény, potláča ich syntézu, výhodou je podstatne nižšia cena liečby a prirodzený, fyziologický účinok doplnený pozitívnym nutričným efektom na cievy a mozog. Omega-3 v rybích tukoch sú dôležité pre zabránenie nadprodukcii týchto škodiacich eikosanoidov. Doktor Broughton uvádza, že jedným z dôvodov, prečo rybí tuk neuľaví bronchitickým príznakom vo všetkých prípadoch je pravdepodobne vysoká konzumácia tukov typu omega-6, ktorá potlačuje blahodárne pôsobenie tukov typu omega-3.